Re-integratie, Verzuim

Werkstress: een serieus probleem

DSC_0111

De cijfers liegen er niet om

Volgens recent onderzoek van TNO, ervaren 1,3 miljoen (!) werknemers in Nederland burn-out klachten (bron: TNO: factsheet week van de werkstress 2022). En volgens het CBS vindt de helft van de werknemers in de Zorg de werkdruk te hoog.

Psychisch verzuim neemt toe, zeker sinds Corona, de krapte op de arbeidsmarkt (het werk moet toch gedaan worden…) en dan ook nog praktische zorgen over de inflatie en de oplopende kosten.

Welke lessen kunnen we leren? Het personeelstekort in Nederland los ik in mijn eentje niet op, maar met dit artikel wil ik me richten tot de leidinggevenden, HR professionals en casemanagers om te benoemen wat je als werkgever kunt doen om tijdig in te grijpen. Werknemers die uitvallen met psychisch verzuim of burn-out klachten kunnen lang uit de roulatie zijn, en zoals altijd is voorkomen beter dan genezen.

Ik baseer deze tips op de ervaringen van werknemers die een 2e spoor traject via BVL hebben doorlopen. Zij zijn uitgevallen met burn-out klachten en ondertussen bij een nieuwe werkgever aan de slag in een omgeving die beter bij ze past. Ik mocht hun ervaringen delen: wat kun je als werkgever doen in het geval van werkdruk?

Herken de signalen!

Door Corona is thuiswerken een blijvende trend, en is een werknemer letterlijk niet veel in beeld. Als  leidinggevende heb je dan geen zicht op opstapelende werkzaamheden, taken die worden uitgesteld of doorgeschoven. Ook de werktijden worden onduidelijk, en de grens tussen werk en privé raakt zoek zonder dat je het ziet.  

Daarom: check regelmatig hoe het met je collega’s gaat. Of zorg voor “kantoordagen” om meer zicht te hebben op houding en gedrag (let op: checken is niet controleren!), en plan dan bewust een half uurtje in om regelmatig bij te praten.

Een ander signaal: een medewerker die werkdruk en de bijbehorende stress ervaart kan zich gaan terugtrekken, en wordt onzichtbaar (zeker in het geval van thuiswerken). Herken het als een collega minder communiceert dan voorheen: het kan zijn dat deze door alle bomen het bos niet meer ziet. Het niet communiceren is een schreeuw om hulp… Neem de regie en kom in gesprek, informeer naar de openstaande taken en maak een plan indien het werk zich ophoopt.

Wat te doen?

Een medewerker die het werk niet afkrijgt door de werkdruk en zaken gaat uitstellen heeft vaak het gevoel dat dit te maken heeft met luiheid, gedrag wat ze normaal gesproken niet van zichzelf herkennen. De lat ligt hoog, en het gevoel van grip verliezen is tegenstrijdig. Ze weten vaak niet hoe hier mee om te gaan, waardoor werkzaamheden opstapelen en doorschuiven.

Door met elkaar hierover in gesprek te gaan kun je zorgen voor inzicht en opheldering. Biedt hulp door een samen goede planning te maken en prioriteiten te stellen. En benadruk hoe belangrijk het is om hulp te vragen want vaak is dat niet vanzelfsprekend.. Ook hier geldt: blijf in gesprek.

Misschien wel het allerbelangrijkste: biedt een veilige werkomgeving en werkrelatie waar het mogelijk is om problemen aan te kaarten. Als leidinggevende neem je deze altijd serieus en luister je goed. Vraag wat er nodig is, waar je bij kunt helpen. Toon oprechte aandacht en vraag door, maak samen een plan om uit de situatie te komen.

En hoe is het met jou?

Ik schrijf dit artikel voor leidinggevenden, HR professionals en Casemanagers. Herken de symptomen bij je collega’s, maar verlies jezelf niet uit het oog! Hoe blijf jij aan de goede kant van de streep? Het is een cliché maar zo waar: in het vliegtuig zet je eerst bij jezelf het zuurstof masker op, en daarna pas bij iemand anders.. Kunnen we je helpen? Sparren kan altijd en doen we graag.