Hoe voorkom je verzuim?

In deze tijden maken veel werkgevers het mee: een oplopend aantal ziekmeldingen en langdurig uitval van personeel. Wat moet je als werkgever doen? Hoe zorg je voor een goed overzicht van de dossiers en behoud je de regie op het verzuim? Of beter nog: hoe voorkom je verzuim? Onze gecertificeerde professionals bieden een oplossing en denken graag met je mee.

BVL team

8,4

Werkgevers beoordelen BVL met een 8,4 voor kwaliteit en klanttevredenheid, werknemers beoordelen BVL met een 8,2.

Blik Op Werk Keurmerk

2e spoortraject

Wat is het 2e spoor traject precies?

Samen met de werknemer zoeken we een passende en duurzame functie buiten de huidige werkgever. We kijken naar wat de medewerker wél kan en welke mogelijkheden er op de arbeidsmarkt zijn. We bieden een luisterend oor en bewaken tegelijkertijd de kaders binnen de wet. Wij nemen werk uit handen zonder dat jij je daar druk over hoeft te maken.

Hoe werkt het 2e spoor traject?

Wij geloven dat er voor iedereen een passende plek is op de arbeidsmarkt. Maar het verliezen van een baan is niet niks, dat moet een werknemer wel verwerken. Door oprechte aandacht voor de werknemer, maar ook door de werkgever te betrekken bij het traject, merken we dat het vaak sneller lukt om tot een succesvol re-integratieresultaat te komen.

De voordelen voor de werkgever

Tijdens het traject krijgt de werkgever een maandelijkse terugkoppeling en per kwartaal een voortgangsrapportage, geheel conform de wettelijke eisen. Onze professionals trekken pro-actief aan de bel als afspraken niet nagekomen worden. Ook zijn we altijd bereikbaar voor vragen of om te sparren.

  • Fase 0: kennismaken

    Eerst maken we kennis met zowel werkgever als werknemer en maken we ons het dossier eigen.

  • Fase 1: wat kan wél

    Tijdens de introductiefase kijken we met de werknemer naar onder meer de persoonlijke vaardigheden, waarden en kwaliteiten. We stellen samen het trajectplan op.

  • Fase 2: omgaan met verandering

    Samen kijken we naar de volgende stappen en nemen we een beroepskeuzetest af. Er is in deze fase ook aandacht voor verwerking van baanverlies en opbouwen van zelfvertrouwen.

  • Fase 3: opmaat naar solliciteren

    We begeleiden de werknemer met een arbeidsmarktanalyse, kijken samen waar mogelijkheden liggen en we actualiseren het cv.

  • Fase 4: sollicitatiefase

    Tijdens de actieve sollicitatiebegeleiding stimuleren en activeren we de werknemer. We geven ook handvatten zoals sollicitatievaardigheden en zetten ons eigen netwerk in voor bijvoorbeeld het vinden van een werkervaringsplek.

Casemanagement

De casemanagers van BVL ondersteunen je bij alle aspecten van verzuim en brengen zo nodig verzuimdossiers op orde. Onze casemanagers hebben grondige en actuele kennis van wet- en regelgeving en spelen in op actuele situaties. Of je nu een interim casemanager zoekt, voor een project of voor vast: BVL is jouw sparringpartner.

Wij nemen de regie over jouw verzuimdossiers en houden ze op orde.

Met onze kennis en ervaring spelen we in op actuele situaties.

Samen zoeken we een oplossing voor zowel werkgever als werknemer.

Waarom BVL inzetten voor verzuimvraagstukken?

We weten waar we het over hebben

Onze 2e spoor coaches zijn goed op de hoogte van wet- en regelgeving en vaak ook casemanager. De casemanagers die verzuimdossiers begeleiden zijn gecertificeerd. Kortom: onze bevlogen casemanagers, reïntegratiebegeleiders en loopbaancoaches weten waar ze het over hebben.

We doen wat we beloven

We nemen efficiënt en gestructureerd de regie en verantwoordelijkheid binnen onze werkzaamheden. We communiceren helder, maken duidelijke afspraken en komen deze na. Onze dossiers zijn altijd op orde, we rapporteren op tijd en bewaken het proces.

We werken pro-actief

Je krijgt een vast contactpersoon die altijd bereikbaar is voor advies of om te sparren. We denken mee en zijn creatief in het aanreiken van oplossingen. We houden van aanpakken en spelen in op de actuele situatie. Als afspraken niet worden nagekomen, dan trekken we aan de bel.

We betrekken de werkgever actief

Hoe wil je op de hoogte blijven? We erkennen de rol van de werkgever en zien dat een verzuimdossier vaak succesvoller is als de werkgever actief betrokken is. We houden daarbij rekening met de belangen van de verschillende partijen en zorgen met tact voor een goede samenwerking.

We hebben oprechte aandacht voor de werknemer

Ziek zijn wil niemand en het is een vervelende situatie. We hebben oprechte aandacht voor de situatie en de persoon. Samen stellen we oplossingsgerichte, realistische doelen op. We hebben aandacht voor de verwerking van baanverlies en kunnen werknemers ook enthousiasmeren en motiveren. Onze werkwijze is creatief en oplossingsgericht binnen de trajecten.

Onze klanten

Sietske Cuppen

“Het traject 2e spoor vraagt om een stuk coaching van de medewerker. Ik vind het fijn dat BVL persoonsgericht is en een regionaal netwerk heeft in de branche.”

Sietske Cuppen

casemanager bij De Rijnhoven

Priscilla

“Spoor 2 is een intensief traject en vraagt expertise die ik zelf niet in huis heb. Ik heb een vaste contactpersoon die prettig communiceert en altijd duidelijk en op tijd rapporteert.”

Priscilla de Vries

casemanager bij Welthuis

Tanja - VariantZorg

“Oprechte aandacht, dat is wat ik verwacht en ook krijg van BVL. Vooral ook voor onze zorgprofessionals. Door die aandacht weet ik dat ze echt kijken naar de mens en dat alle mogelijkheden benut worden.”

Tanja Christianen

casemanager bij VariantZorg

Over BVL

Wij geloven dat er voor iedereen een passende plek is op de arbeidsmarkt. Dat krijgen we effectief en succesvol voor elkaar door samen met de werknemer en de werkgever het 2e spoor traject op te pakken. We hebben aandacht voor de persoonlijke situatie en de medewerker en bieden een luisterend oor. Tegelijkertijd erkennen we de rol van de werkgever en bewaken we het proces. Door verschillende belangen samen te brengen ronden we een verzuimdossier succesvol af.

BVL team

Cases

Tanja - VariantZorg

“Een 2e spoor-begeleider waar ik op kan bouwen”

De zo’n 560 helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen die bij VariantZorg in dienst zijn, hebben veel regie over hun eigen werkende leven. Zij geven zelf aan waar, wanneer en hoeveel ze willen werken. Vervolgens koppelt een planner deze opgegeven beschikbaarheid aan een openstaande dienst. Ongeveer twee derde van de diensten is op zorglocatie, een derde in de thuiszorg.
Priscilla

“Ik krijg de rapportages altijd op tijd aangeleverd”

Toen Priscilla in 2021 bij WelThuis in dienst kwam, moesten er meteen een aantal 2e spoortrajecten opgestart worden. “Ik had destijds toevallig een kennismaking met Marga van BVL en ik heb haar gevraagd de trajecten op te pakken. Nu we wat langer samenwerken, heb ik gemerkt dat ik altijd snel terecht kan en goed word geholpen. Dat bevalt heel goed. Ik hoef nooit achter een rapportage aan te bellen en als er wat is, dan krijg ik een seintje. We praten regelmatig bij en dan kijken we wat goed gaat en wat beter kan. Ook als ik even ergens over wil sparren, denkt BVL altijd met me mee.”

Veelgestelde vragen

Samen met de werknemer zoeken we naar een passende en duurzame functie buiten de huidige werkgever. We kijken naar wat de medewerker wel kan en welke mogelijkheden er op de arbeidsmarkt zijn. We bieden een luisterend oor en bewaken tegelijkertijd de kaders binnen de wet. Wij nemen werk uit handen zonder dat jij je daar druk over hoeft te maken.

Vrijblijvend kennismaken?

Wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen, of wil je vrijblijvend sparren over een verzuim vraagstuk bijvoorbeeld? We komen graag (online of op locatie) met je in gesprek!