Anja is teamleider op een middelbare school en neemt contact met mij op vanwege haar zorgen over één van haar teamleden. Marloes, een jonge docent, heeft het moeilijk. Ze trekt zich tijdens pauzes terug in haar klaslokaal, vermijdt de docentenkamer en is nauwelijks zichtbaar tijdens teamoverleggen. Anja spreekt regelmatig met Marloes, en de vraag of het docentschap bij haar past, is al ter sprake gekomen.
Ik nodig Marloes uit voor een kennismaking om te bespreken wat ik voor haar kan betekenen. Wat zijn haar zorgen en dilemma’s? Hoe kijkt zij zelf tegen haar situatie aan? Marloes geeft aan te twijfelen over haar functioneren als docent en vraagt zich af of een andere functie misschien beter voor haar is. Ze slaapt slecht, heeft moeite met het plannen van haar werkzaamheden en voelt zich minderwaardig ten opzichte van haar meer ervaren collega’s. Hoewel ze inhoudelijk van haar werk geniet, vindt ze het soms lastig om met “mondige” leerlingen om te gaan en orde te houden.
In het vervolgtraject blijkt al snel dat het niet zozeer gaat om haar loopbaankeuze, maar eerder om haar zelfbeeld en het gebrek aan zelfvertrouwen. Ze neemt de moedige stap om feedback te vragen aan collega’s en haar mentor-klas: wat zijn hun tips en tops over haar functioneren als collega en docent? Marloes komt tot de conclusie dat ze een goede docent is en gewaardeerd wordt. Ze ontvangt de waardevolle tip om eerder hulp in te schakelen of te sparren met collega’s.
Ook besteden we aandacht aan het doceren. Marloes ervaart stress doordat haar planning niet goed verloopt en het gevoel heeft geen regie te hebben tijdens de lessen. Ze gaat aan de slag met praktische tips zoals het in kaart brengen van haar taken, het stellen van prioriteiten en het werken met een realistische weekplanning. In ons laatste gesprek blikt ze tevreden terug: door beter te plannen heeft ze meer controle over de lesvoorbereidingen, kan ze ontspannen voor de klas staan en adequaat reageren op actuele situaties in de klas.
Conclusie: een gelukkige docent, blije leerlingen en een tevreden leidinggevende. Marloes staat met meer zelfvertrouwen voor de klas. Dit laat zien hoe coaching kan werken en dat het lang niet altijd hoeft te betekenen dat er een “functie elders” nodig is.
Marga Strubbe – Eindverantwoordelijke BVLwerkt
Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op.